Otavamedian medioiden parissa viihdytään pitkään

 

Aikakauslehteä luetaan, koska sen tilaaja on kiinnostunut aiheista, joita lehti käsittelee. Kiinnostunut ihminen viihtyy lehden parissa pitkään syventyäkseen sen sisältöön omassa rauhassa. Kuluttaja päätyy yhä useammin kiinnostuksensa ääreen myös verkossa, jolloin verkkomediankin parissa viihdytään hyvä tovi.

Kansallisen Mediatutkimuksen uusimman aineiston, syksy 2015/kevät 2016, mukaan suomalaiset käyttävät yhden aikakauslehden numeron parissa keskimäärin 59 minuuttia. Luvussa on mukana yhden numeron lukemiseen käytetty aika kaikki lukukerrat yhteenlaskettuna ja keskiarvona kaikista lukijoista ja 88 aikakauslehdestä. Lukukertoja on keskimäärin 2,5 yhtä lehden numeroa kohden. Keskimääräisellä lukukerralla lehdestä tulee luettua 71 %. Ja jos näitä lukuja vielä yhdistelee, keskimääräisellä lehden sivulla käydään 1,6 kertaa (kohtaamiskerroin).

Suomen Kuvalehteä luetaan pisimpään

Pisimpään viihdytään Suomen Kuvalehden parissa. Sen lukijat ovat kiinnostuneita yhteiskuntapoliittisista aiheista, maailman tapahtumista ja myös kulttuurista ja tieteestä unohtamatta Jyviä ja akanoita. Nämä ovat aiheita, joihin on hyvä syventyä. 100-vuotiaan SK:n lukijat käyttävät yhden numeron parissa peräti 100 minuuttia. Naislukijat lukevat lehteä vielä pidempään, 114 minuuttia eli lähes kaksi tuntia. Mieslukijoiden lukuaika on 91 minuuttia.

Myös Vivan parissa viihdytään lähes 100 minuuttia ja Kotiliesi Käsityön, Kotilieden ja Seuran parissa noin 80 minuuttia. Miehet lukevat Tekniikan Maailmaa 74 minuuttia ja naiset Annaa 60 minuuttia.

Otavamedian verkkosivustoilla viihdytään keskimäärin yli 11 minuuttia

Kohtaamme kaksi miljoonaa suomalaista viikoittain lähes 30 verkkopalvelussamme, jotka koostuvat suurten massojen sivustoista tarkkojen kiinnostuskohderyhmien yhteisöihin. Ajankäyttö internetissä on Otavamedian sivustoista huipussaan Ampparit.comissa, jonka kävijä viihtyy sivustolla yli 21 minuuttia keskimääräisellä käynnillä. Nettiauto.comissa luku on 7,5 minuuttia. Otavamedian verkoston sivuilla keskimääräisen vierailun kesto onkin Suomen toiseksi korkein, 11,1 minuuttia. Vain Facebookissa viihdytään pidempään. Luvut ovat Comscoren kuukausilukujen keskiarvoja tammi-heinäkuulta 2016.

Kiinnostunut ihminen on ostohalukas

Kiinnostus pitää siis lehden lukijan tai verkkokävijän otteessaan pitkään. Ajankäyttö tukee mainostajan tavoitteita: Mitä enemmän aikaa median parissa vietetään, sen varmemmin, keskittyneemmin ja useamman kerran lukijalla on mahdollisuus perehtyä myös mainostajan viestiin. Kun lehden lukemiseen varataan reilusti aikaa, lukutilanne on kiireetön, ja lukijan puhuttelemiselle myös mainosviestillä on erinomaiset mahdollisuudet. Myös verkkomediassa mainoksen huomioarvo kasvaa, kun vierailun kesto pitenee.

Tutustu tästä Otavamedian tuotteisiin ja palveluihin
Mainostaja, lue lisää täältä