Otavamedia pärjäsi hienosti Aikakausmedian Editkilpailussa 2019. Kilpailun voittajat julkistettiin 19.3. poikkeuksellisesti vain verkossa.
Vuoden lifestyle-toimittajaksi valittiin Sanna Mansikkamäki Kotiliedestä.
Suomen Kuvalehden Olipa kerran Pasila valittiin Vuoden 2019 feature-jutuksi yleisömediassa. Voittajatiimiin kuuluivat toimittaja Elina Järvinen, toimittaja Vappu Kaarenoja, kuvittaja Ville Tietäväinen, editori Riikka Karhunen ja ulkoasupäällikkö Vesa Tuukkanen.
Lisäksi Anna-lehti palkittiin vuoden myyvimmästä irtonumerokannesta (Anna 47/2019). Annan kannen kuvasi Kristiina Kurronen, ulkoasupäällikkönään Ville Koponen.
Alla tuomariston perustelut*.
Vuoden lifestyle-toimittaja
Sanna Mansikkamäki, Kotiliesi
Mansikkamäki on vahvoja ruoka- ja lifestyle-sisältöjä luova toimittaja, jonka innovatiivisuus ja visuaaliset taidot näkyvät printissä, digissä sekä lehden kaikilla somekanavilla. Kohderyhmän toiveet ja tarpeet huomioivia idearikas journalisti on oman alansa erikoisosaaja ja edelläkävijä. Hän osaa poimia uudet ja olennaiset trendit sekä rakentaa niistä houkuttelevia kokonaisuuksia yleisölleen.
Vuoden lifestyle-toimittajan jutut: Mamma mia, mitkä pastat, Rakastu hapanjuurileivontaan.
Vuoden 2019 feature-juttu yleisömediassa
Olipa kerran Pasila, Suomen Kuvalehti
Toimittaja Elina Järvinen, toimittaja Vappu Kaarenoja, kuvittaja Ville Tietäväinen, editori Riikka Karhunen ja ulkoasupäällikkö Vesa Tuukkanen.
Taitavasti toteutettu monikerroksinen juttu, joka vetää lukijan heti mukaansa. Jo paljon käsitellystä aiheesta (ilmastonmuutos) on löydetty uusia näkökulmia sekä kerronnallisia ratkaisuja ja tuotu aihe lähelle lukijaa. Jutussa on mainiosti onnistuttu popularisoimaan tiedettä ja tieteentekemistä. Jutun huolella tehty kuvitus poikkeaa tavanomaisesta.
Lue Olipa kerran Pasila -juttu tästä »
Vuoden myyvin irtonumerokansi
Anna 47/2019
Annan kansi 47/2019 on visuaalisesti ja sisällöllisesti vahva ja henkii värikkyydessä sekä henkilökuvauksessa lehden omaa linjaa, mutta on samalla moderni ja totuttuja kaavoja rikkova. Kansi erottui myyntiaikaan selkeästi saman kategorian kansista. Lehden irtonumeromyyntiin ei liittynyt erityistä kampanjaa, ja silti myyntiluvut olivat poikkeuksellisen korkeat.
*Lähde: Editkilpailu.fi